Flygbranschen har en del att lära av upplevelseindustrin

, ,

Att åka på en weekend till England och att åka linbana Härjedalen har en sak gemensamt. Det är en upplevelse. En upplevelse som visserligen upplevs väldigt olika men det är en stund för avkoppling över en helg eller några semesterdagar.

Just upplevelseindustrin har vuxit extremt de senaste åren och detta märks även i utbudet av upplevelser som erbjuds via dessa företag. Men med stort utbud och hård konkurrens gäller det att ligga i framkant gällande användarvänlighet. Här har resebranschen helt enkelt mycket att ta efter upplevelsebranschen.

Upplevelse

Den som inte vet exakt vilken upplevelse man vill köpa kan söka på ett flertal olika sätt via ex. Upplevelsepresenter.se. Man kan sortera fram passande upplevelser utifrån ort, kategori eller vad som exempelvis passar som present vid bröllop, som 50-årspresent eller som påskpresent. Den som inte vet vad man ska välja får en hel del hjälp.

Rese

Ser man hur sista minuten hos Flygresor.se presenteras är det inte samma användarvänlighet gällande sorteringsfunktion eller inspiration. Sidan tas som exempel då det är en av Sveriges största sidor inom resor, men samma sak kan ses hos ett flertal andra resesajter.

När en flygresa ska bokas börjar man med att välja avreseort och var man vill åka. Det handlar då om orter. Men för många är det inte speciellt relevant om det är Albanien, Monaco eller Spanien man kommer till. För många är det sol & värme som står högst på listan. För andra är det att valutan står lågt och att reskassan därmed räcker länge osv.

Självklart finns en del resor presenterade med inspirerande bilder men det handlar ändå inte om att guida den resenär som har svårt att veta var man ska boka sin resa.

bild på resor

Kanske skulle resebranschen kunna ta efter upplevelseindustrin på några punkter. Kanske kan de skapa en filtreringsfunktion där de presenterar resor ”till 50-årspresenten” eller ”till den som älskar adrenalin” eller ”Oväntade upplevelser”.

För det är tydligt att många som vill boka en resa främst vill ”komma bort från vardagen”. Det primära är inte att man kommer till en speciell stad eller ett speciellt land. Men det är det som resebranschen utgår ifrån när resan ska bokas.

by

Booking.com