Det finns många sätt att lära sig världens länder och städer. I skolan är det ofta fokusering på kartböcker och annat skolmaterial. Men det finns lärare som har valt en helt annan väg som är betydligt mer uppskattad. En väg som innefattar ett gosedjur, en blogg och ett stort intresse hos eleverna.
Gosedjur på vift
Flera lärare kan berätta om hur betydligt mer spännande det är när eleverna får följa ett gosedjur som åker runt över hela världen och berättar om sina resmål än om de bara ska läsa om detta i böcker. Så här går det till:
Ett mjukisdjur köps som är 4-5 dm hög. Därefter skapas en blogg där djuret presenteras och vad målet med hela projektet är. Gosedjuret får även en skylt som hängs så att den tydligt syns. Denna bör vara skriven på minst svenska och engelska men gärna fler språk för att underlätta för resor i så många länder som möjligt. Det man bör komma ihåg är att skriva bloggen på alla språk som skylten är skriven på. Detta gör att eleverna även får språkträning när de ska publicera texter som kommer in.
På skylten kan man skriva något som liknar följande:
”Hej, Jag heter Resenallen och följer gärna med på din resa. Ta med mig på vägen till Stockholm eller på flyget till New York. På semestern i Dalarna eller på kryssningen i Karibien. Ta ett kort på mig och skriv var jag är och vad jag gör till denna mailadress tack, xxx. Min husse i Sverige kommer att ladda upp bilden och lägga ut texten på min egen reselogg, xxx. Då kan klass 8A i Stengbergsskolan följa hela min resa över hela världen. Självklart är du även välkommen att följa min resa på bloggen som både kommer skrivas på svenska och engelska”.
Fungerar det?
Man får räkna med att dessa gosedjur på vift ibland även kommer på vift. Efter att man placerat dem på ett tåg kanske det inte hörs något mer av dem alls. Andra kan berätta extremt häftiga berättelser från platser som många kanske bara drömmer om att åka till. En rekommendation är att sätta ut ett djur och vänta 1-2 veckor. Har man inte hört något får man sätta ut ett till. Tyvärr finns det nämligen de som tycker att de hellre vill behålla mysdjuret än att låta det åka vidare på resan.
Förhoppningsvis är det bara någon som behöver gosedjuret mer än vad eleverna behöver kunskap.