Det var länge sedan det bara fanns två sorters däck – sommardäck och vinterdäck. Utbudet är betydligt bredare idag, numera kan man dela upp alternativen i fem olika slags däck till klassiska personbilar. Det är Sommardäck, Vinterdäck, Dubbade vinterdäck, Nordiska Vinterdäck och Helårsdäck.
Andra företag nämner dubbfria däck för nordiska underlag samt dubbfria däck för europeiskt väglag utöver dubbdäcken.
Enligt Expressen bör man välja med omsorg så länge man kommer att köra på svenskt vinterväglag. För det är tydlig skillnad på dessa två odubbade däckmodeller.
Ett problem är däremot att någon tydlig märkning inte finns gällande vilket underlag som däcken är tänkta att användas på. Spelar det då någon roll?
”Det är stor skillnad på europeiska och nordiska dubbfria däck” säger Mattias Palmgren, produktchef på Continental, till tidningen.
Även Allan Ostrovskis från Nokiantyres menar att skillnaden är markant. Det han lyfter fram i intervjun till tidningen är att det handlar om stor skillnad i underlag. Nordiska dubbfria däck är konstruerade för att möta snö och is medan de europeiska dubbfria däcken snarare är tillverkade för att möta kyla men inte is.
Det betyder att det spelar stor roll var man bor. Den som bor i Skåne kanske inte behöver köra på snö och isigt underlag en mängd år i rad. I dessa fall kan mycket väl de europeiska dubbfria däcken vara det bästa alternativet. Som ett bevis för detta berättar Palmgren att han själv åker på europeiska däck. Detta eftersom han bor i södra Västsverige.
Vilket däck du ska köpa handlar alltså inte om vilken bil du har. Det handlar om var du kör och var din resa förväntas gå. Det finns däck för de flesta underlag och väderlekar. Det viktiga är att välja ett däck som till största sannolikhet möter dessa behov.